Úvod

logo_uvod_1

 

 

 

logo_uvod_2big

 

Vážení a milí,
jak jistě víte, měsíc duben patří v kalendáři hemofilikům. Konkrétně 17. dubna ustanovila Světová hemofilická federace za Světový den hemofilie. Pacientské organizace po celém světě slaví, pořádají celou řadu aktivit, osvětových akcí, zahalují se do červené barvy. Nejinak je tomu i u nás. V předešlých letech jsme byli zvyklí na společná setkání tváří v tvář, tiskové konference, osvětové akce apod. Současný stav nám však situaci ztěžuje. To ale neznamená, že bychom měli hodit tzv. flintu do žita.
Současná doba zakazuje návštěvy fitcenter, bazénů, někteří z nás nemohou pravidelně docházet na individuální fyzioterapii ať už v místě svého bydliště, nebo hemofilickém centru. Český svaz hemofiliků spolu s Hemojuniorem vám nabízí další možnost, jak protáhnout své tělo a zkusit i něco netradičního. Ve spolupráci s naší osvědčenou fyzioterapeutkou Mgr. Marií Katzerovou a za podpory společnosti Novo Nordisk jsme pro vás připravili sérii konkrétních cvičebních lekcí, se kterými jste se možná ještě nesetkali. Cvičení samozřejmě nelze ušít na míru pro každého hemofilika nebo osobu s von Willebrandovou chorobou. V každé lekci ale naleznete cviky, které zvládne úplně každý a třeba vám otevřou nové možnosti pohybu či aktivity. 

Zacvičte si doma, s celou rodinou, s námi, ve spojitosti s celým hemofilickým světem. Bude nám potěšením být s vámi v těchto nadcházejících dnech. Nechť jsou pro vás lekce inspirativní i zábavné.

Za Hemojunior a Český svaz hemofiliků se na vás těší
Kateřina Altmanová a Martin Bohůn

 

Úvodní slovo od Mgr. Marie Katzerové:
 

Zeptejte se fyzioterapeuta, co Vás právě zajímá. Odpovídá Mgr. Marie Katzerová. Budeme také rádi, když nám zde každé cvičení ohodnotíte, hodnocení se objeví po skončení cvičební lekce.

Cvičení

1.4.2021 - Body in Balance

  • jednoduché a k pohybovému aparátu šetrné cviky vhodné pro všechny věkové kategorie
  • kompenzační cvičení zaměřené na aktivaci hlubokých stabilizačních svalů, uvolnění svalů zkrácených, posílení ochabujících, nácvik správného držení těla, rozvoj rovnováhy a koordinace
  • cvičíme s velkým míčem (v problematických pozicích lze nahradit stabilnější židlí) a overballem (lze cvičit i bez něj)

2.4.2021 - Cvičení pro děti

  • dětská jóga a pillates pro věkovou kategorii 6-9 let
  • obsahuje cvičení zaměřené na zlepšení držení těla, rozvoj koordinace, rovnováhy, flexibility a svalové vytrvalosti, ale i schopnost relaxace a snížení napětí
  • je potřeba pouze podložka

5.4.2021 - Power Yoga

  • intenzivnější lekce jógy, pro kterou ale není potřeba mít předchozí jógové zkušenosti 
  • po úvodních přípravných cvičeních následují dynamické sekvence vycházející z tradiční sestavy Pozdrav slunci s různými variantami obtížnosti
  • potřeba je pouze podložka

7.4. - Core Interval Training

  • intenzivní posílení zejména svalů centra těla formou intervalového tréninku
  • u jednotlivých cviků, prováděných ve stanoveném časovém intervalu, jsou ukázány varianty pro začátečníky i zdatnější sportovce
  • potřeba je pouze podložka

9.4. - Pilates

  • základní cviky programu pilates s cílem aktivovat hluboké stabilizující svaly a posílit oslabené svalstvo především středu tělapo úvodním nastavení správného držení těla a zahřátí ve stoje pokračujeme sekvencemi v kleku na čtyřech, sedě, v leže na boku a na zádech
  • potřeba je pouze podložka

12.4. - Yoga Therapy

  • velmi jemná lekce pomalé jógy vhodná pro všechny
  • po dýchacích a mobilizačních cvicích vleže a podepřeném sedu následuje cca 10 minut jednoduchých jógových pozic, které ale leze vynechat a připojit se na závěrečnou relaxaci
  • potřeba je pouze podložka, individuálně deka a polštářky pro vypodložení, pokud by bylo potřeba

14.4. - P-Zone Training

  • jako zátěž poslouží pouze váha vlastního těla, cvičení je silové, ale nezatěžuje klouby a páteř doskoky
  • potřeba je pouze podložka
  • posilovací cvičení zaměřené na problematické zóny, tzn. svaly stehen, hýždí a břicha
     

16.4. - Pilates Overball

  • základní cviky programu pilates s využitím malého míčku (overballu), díky kterému zapojíme svaly centra těla, ale i nohou a paží, intenzivněji
  • kromě posilovacích cviků obsahuje sekvence také balanční a mobilizační, uvolňující cvičení
  • potřeba je podložka a overball (plně nafouknutý)